Afspraak maken 088 - 828 24 00

Voorkom fysieke klachten bij thuiswerken

Vrijdag 30 oktober 2020 in Blogs van onze experts

Het thuiswerken gaat ons niet in de koude kleren zitten, maar kennelijk wel in onze nek, schouders, rug en arm. Werk je veel thuis en ervaar je schouder-, nek-, rug-, arm- of polsklachten? Blijf hier dan niet te lang mee doorwerken. Je kunt bij Lijf & Visie terecht voor een gerichte fysiotherapiebehandeling en houding & bewegingsadvies. In dit bericht lees je wat je van ons kan verwachten, maar ook wat je zelf kunt doen om thuiswerkklachten te voorkomen aan de hand van 10 handige tips!

Thuiswerkklachten
41 procent van de mensen die nu thuiswerken vanwege corona hebben vaker last van fysieke problemen. Dat stelt de vakbond CNV die onderzoek heeft laten doen onder ruim 2600 thuiswerkende leden. 44 procent van de thuiswerkers beschikt niet over een Arbo-verantwoorde werkplek. 35 procent weet niet of ze een goede houding aannemen tijdens het werk. En dat heeft zijn uitwerking. Bijna 1 op de 10 gaat vaker naar de fysiotherapeut sinds ze thuiswerken. Meestal gaat het om last van schouders, nek, rug, of arm.

Fysiotherapie helpt
Ons team van fysiotherapeuten staat voor je klaar. Ben je vanwege corona gerelateerde klachten niet in staat om naar de praktijk te komen? Dan kunnen we je verder helpen via e-Consult. De fysiotherapeuten van Lijf & Visie staan garant voor een professionele aanpak van je klacht(en). We zijn o.a. aangesloten bij het Schoudernetwerk.

Onderstaande onderzoeks- en behandelmethoden kunnen ingezet worden door onze fysiotherapeuten:

  1. Actieve oefentherapie: functionele training onder begeleiding van je fysio bij ons in de oefenruimte. Je krijgt ook oefeningen mee die je thuis, op het werk of tijdens sport kunt toepassen;
  2. Echografie wordt bij Lijf & Visie (locatie Schagen) ingezet als aanvullend onderzoek, als hulpmiddel voor gerichtere behandelingen en als evaluatiemiddel;
  3. Dry needling: pijn en stijfheid in spieren kan leiden tot triggerpoints. Met een ‘droge’ acupunctuurnaald, zonder toevoeging van medicatie, worden deze punten aangeprikt met als gevolg een directe pijnvermindering en verbeterde mobiliteit van de betreffende spieren;
  4. Mobilisaties, medical taping, houding & bewegingsadvies;
  5. Massagetechnieken.

Je kunt op werkdagen binnen 24 uur bij ons terecht voor een behandeling. Een afspraak maken voor fysiotherapie kan via ons online aanmeldformulier. Ook kun je ons bellen op 088 - 828 24 00 tijdens kantooruren. 

Online aanmelden

Lichaamshouding
Hoe zit jij eigenlijk? Ben je je bewust van je lichaamshouding? Heb je last van een computerarm, een muisduim of een tabletnek? Vaak kan het verbeteren van je lichaamshouding al voor verlichting zorgen. Klik op de afbeelding en doe de houdingcheck.

10 tips om thuiswerkklachten te voorkomen:
Waarschijnlijk komen onderstaande tips je wel bekend voor. Maar in de praktijk blijkt het toch een hele uitdaging om je hier ook aan te houden. Je was van plan even vlug een mailtje te sturen en voor je het weet zit je uren voorovergebogen met een bizonnek en je laptop op de keukentafel toch nog even iets af te maken. En dan sluipen de klachten er langzaam in. 

  1. Zit rechtop: ga goed op je billen zitten en hang niet in je rug.
  2. Zorg voor ondersteuning in je onderrug: dat kan via een kussen of gebruik een afstelbare bureaustoel.
  3. Zet je voeten plat op de grond en plaats je benen en armen in een hoek van 90⁰.
  4. Indien dit niet lukt vanwege een te hoge tafel, plaats dan een verhoging onder je voeten.
  5. Ook kan een zitbal helpen omdat je hierdoor automatisch rechtop gaat zitten en je je buikspieren aanspant. Bespreek dit met je fysiotherapeut. Hij of zij kan je goed adviseren. 
  6. Je handen zijn in lijn met je armen en je onderarmen zijn ondersteund: Een laptophouder, een los toetsenbord en een losse muis zijn hierbij geen overbodige luxe. Vraag je werkgever naar de mogelijkheden.
  7. En denk eraan dat je kin niet naar voren steekt.
  8. Controleer regelmatig je lichaamshouding. Tip: sla deze afbeelding van de houdingcheck op je bureaublad.
  9. Blijf in beweging! Er zijn verschillende apps die met automatische meldingen je alert houden om in beweging te blijven. Denk aan de gratis apps op je smartphone; zoals de Gezondheid-app van Apple of Samsung Health, of Google Fit. Een stappenteller of een FITbit zijn hier ook perfect voor.
  10. Oefeningen die je al zittend thuis kunt doen, zoals;
    1. Regelmatig met je heup cirkels draaien en verzitten.
    2. Je onderrug masseren met een opgevouwen handdoek achter je rug en hol en bol gaan zitten.
    3. Wanneer je last van je armen hebt, maak dan cirkelvormige bewegingen met gestrekte armen.
    4. Kijk met je gezicht naar voren en draai (liggende) achtjes met je neus.
    5. Schuif je stoel naar achteren en rol even helemaal naar beneden. Raak je voeten aan en blijf rustig zitten. Na 3 keer in en uit ademen ga je met een bolle rug weer omhoog.

Met dit artikel hopen we je weer even bewust te hebben gemaakt van alle mogelijkheden. Wil je een afspraak maken? Dat kan gemakkelijk via ons online aanmeldformulier. Wil je nog verder lezen kijk dan op onze fysiotherapie pagina.

direct naar Fysiotherapie

Lees hier alle coronamaatregelen die wij treffen voor een veilige behandeling.

Overzicht


Relevante artikelen

Chronische Pijn

Dinsdag 21 juni 2022

Week tegen de Werkstress – preventietips

Woensdag 17 november 2021

Eerste hulp bij klok naar wintertijd

Vrijdag 29 oktober 2021

De Smartphone-nek: Weg ermee!

Donderdag 27 mei 2021

Overzicht